Do 2020 roku ponad 800 km dróg ujętych w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powstanie w technologii betonowej. – Staramy się pokazać, że beton może być innowacyjnym rozwiązaniem. Nie ma miejsca na monokulturę. Cieszę się, że beton stał się alternatywą, która mobilizuje też wykonawców nawierzchni bitumicznych do aktywnych działań – mówi Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.
GDDKiA stawia na beton
Andrzej Ptak, przewodniczący SPC powiedział w Kielcach, że cieszyć może decyzja GDDKiA dotycząca budowy ponad 800 km dróg w technologii betonowej. – To pokazuje, że czas, który poświęciliśmy na promowanie idei budowy dróg w technologii betonowej stał się faktem – dodał.
Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii w GDDKiA powiedział, że wybór nawierzchni betonowych nie był nieprzemyślany. – Analizowaliśmy, w jakich krajach, klimatach i na jakich gruntach były realizowane inwestycje. W naszej analizie przyjęliśmy założenia, że będziemy analizować ruch, hałas, zalety i wady wykonania, koszty budowy i utrzymania, cenę materiałów i jednorodność – wyliczał dyrektor.
Michalski przyznał, że w celu doboru ilości kilometrów dróg, jakie miałyby posiadać nawierzchnię betonową analizowano kilka wariantów w zależności od przyjętego poziomu prognozowanego w 2020 roku natężenia ruchu pojazdów ciężkich. Ostatecznie wybrano wariant zakładający przejazd 5 tys. pojazdów na dobę i budowę 1220 km dróg z betonu. Ostatecznie ustalono, że liczba kilometrów w tej technologii zostanie ograniczona do 880 km.
Wady i zalety nawierzchni betonowych
Dyrektor Michalski przypomniał zalety dróg w technologii betonowej. – Do zalet należy duża odporność na wysokie i niskie temperatury, możliwość wykonywania kompletnej nawierzchni w jednym przejściu rozkładarki, duża sztywność nawierzchni w czasie długotrwałego przeciążenia, możliwość ponownego użycia materiałów z wyburzenia drogi betonowej – wyliczał.
Kolejne zalety to trwałość w czasie nawierzchni betonowej, co przekłada się na mniejsze koszty utrzymania tych dróg. Ponadto, charakteryzują się one dużą jasnością nawierzchni i tym samym mniejszymi kosztami utrzymania takich tras.
Mówiąc o nawierzchniach betonowych, należy mieć na uwadze też ich wady. Jest to między innymi wrażliwość mieszanki betonowej na dobór komponentów niskiej jakości, konieczność wykonywania szczelin dylatacyjnych oraz konieczność okresowej wymiany uszczelnień dylatacji. Jednak stosunek zalet do wad przemawia na korzyść stosowania tej technologii budowy dróg.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.